Je individuální přístup – novodobé zaklínadlo?

Často se jako učitelka, lektorka, vedoucí nebo jako máma setkávám s pojmem individuální přístup. Když se zeptám, co si pod tím rodiče představí, většinou dostanu odpověď, že ve školce dítěti pomohou nazout boty nebo zavázat tkaničku, obrátit rukávy nebo nakrájet maso. Individuální přístup z pohledu rodičů je, když mám jistotu, že moje dítě nezůstane napospas svému pyžamu, bačkorám nebo masu.

Individuální přístup z pohledu začínajícího učitele je většinou pomoc při dohánění látky, případně, když si učitel sedne k dítěti a společně vyplňují pracovní list jeden na jednoho. Věnují se mu individuálně, tedy samostatně, když ostatní dělají něco jiného – hrají si, tvoří, zpívají…vlastně je to čas na splnění úkolů, které dítě nestihlo.

Můj pohled na individuální přístup je ale ještě jiný. Je to pro mě cesta k dítěti, k člověku. Vlastně je to nacházení společné cesty, vztahu, mezi mnou a dítětem. To, co běžně ve vztahu funguje s Maruškou mi nemůže fungovat s Milanem. Individuální přístup je respektování zrání dětí s ohledem na jejich schopnosti a dovednosti. Je to vědomé poznávání dětí, jejich povahy, způsobu učení, jejich nálad. Každé dítě, se kterým pracuji, komunikuji a hraji si, má svůj specifický přístup k věcem, k životu i ke mně.

Je ovšem jasné, že není záhodno plést si individuální přístup s tím, že se starám o děti tak, aby si nemusely nic pamatovat, nic dělat a neměly za nic odpovědnost, natož pak za svá rozhodnutí. To není individuální přístup, ale posluhování, které se do budoucna opravdu nikomu nevyplatí.

Individuální přístup ve výchově je důležitý. Ani jako máma od čtyř dětí nemám se svými dětmi s každým stejný vztah. Jsou to jednotlivé vztahy, jako s přáteli, manželem nebo jinou blízkou osobou.

Individuální přístup s ohledem na potřeby a věk vašich dětí není samozřejmostí, je to vědomá práce s individualitou – tedy osobností – vaší ratolesti. Těžko se dá obsáhnout 100% za 5 dní příměstského tábora, tam spíš aplikujeme respektující přístup, ale při dlouhodobé spolupráci, pravidelných setkáváních a společných aktivitách se stává neoddělitelnou součástí naší práce v Klice.

Bc. Věra Motyčková

Publikováno v Blog

Napsat komentář